BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 8 July 2009

Aku Mula Sakit

Apa yang ingin dipaparkan di dalam buah-buah rindu yang berkelipan membawa rindu sepanjang perjalanan ini adalah sebuah kisah dan pengalaman yang dilalui aku sepanjang hayat sebagai seorang pesakit. Bermula usia yang muda hingga tua. Kesakitan dan penyakit adalah ujian dari Allah untuk menguji keimanan hambaNya.

Apabila kesakitan dan penyakit ini mampu dihadapi dengan sabar dan tabah,ia menjadi nikmat dan menganggap suatu anugerah. Bukan ramai manusia yang mampu dan menerima ujian ini bertimpa-timpa dengan tabah dan sabar. "Dan sesungguhnya Allah tidak akan membeban seseorang itu dengan bebanan yang dia tidak mampu pikul"

Jadikan kisah ini sebagai panduan dan teladan jika ianya baik dan menjadi sempadan dan pengajaran pada manusia yang menghargai kesihatan.


Dari Umur 11 tahun,aku telah di uji tuhan dengan pelbagai kesakitan dan penyakit. Pengalaman pertama, asalnya sakit belakang sahaja... berlarutan hingga aku lumpuh seluruh tubuh tanpa mampu mengerakkan apa-apa kecuali mengelip mata. Dalam keadan begitu,ibu tetap berusaha menyuapkan air minuman, kerana aku tidak di bawa ke hospital. Ibu menjaga aku yang lumpuh di rumah dan berikhtiar mengubati secara urutan tradisional sahaja.

Berkat sabar seorang ibu, usaha, iktiar dan doa serta tawakkal, setelah 5 bulan aku boleh bangun semula dan mula jalan bertatih. Semasa lumpuh aku sentiasa sedar,tetapi tidak mampu berkata-kata, hanya memandang dan melihat sahaja. Akhirnya aku sembuh dan boleh menduduki peperiksaan penilaian darjah 5.


Ketika aku berumur 14 tahun,sakit lain pula yang aku hidapi. Bermula batuk dan selsema yang tidak surutnya, aku berjumpa doktor dan disahkan mengidap paru-paru berair.Aku berusaha mengubati diri sendiri,pergi ke Pusat Kesihatan Kecil Tanah Kebun dengan berbasikal.Sebelum mengesahkan aku mendidap paru-paru berair, aku perlu menghantar sample kahak setiap hari bagi memastikan jenis bakteria yang ada di dalam kahak menyebabkan batuk dan selsema yang tidak baik-baik walaupun berbagai antibiotik ditelan.Berkat usaha aku lebih kurang setahun berjumpa doktor dan makan ubat yang diberikan mengikut aturan, sakit ini sembuh.

Menjangkau usia 18 tahun,aku mula diserang migrain. Bila rasa sakit menyerang, kesakitannya tidak terucap, sehingga aku muntah,badan jadi lemah dan terdampar dikatil. Bila migrain menyerang sebahagian kepala samada di bahagian depan , atau sebelah kanan,atau sebelah kiri,atau di bahagian belakang kepala akan sakit berdenyut-denyut. Tak tahu apa puncanya kenapa, migrain sering menyerang diri ini. Bila selalu sangat migrain menyerang, aku jadi malas ke klinik untuk berjumpa doktor, sebaliknya hanya menelan 'pain killer' postant sahaja. Sebelum itu,aku sudah memakan panadol sahaja tetapi kemujarabannya lambat bertindak hingga aku menjadi lemah longai menahan sakit. Migrain yang datang sekali sekala ini berlarutan hingga sekarang.


Setelah melahirkan anak kedua, migrain yang menyerang semakin teruk dan suami bertindak membawa bertemu doktor pakar, dan aku menjalani scan otak dan x-ray di kepala. Doktor menemui keabnormalan pada bahagian otak aku. Doktor memberi pilihan samada mahu meneruskan rawatan dengan tinggal di wad untuk beberapa hari bagi penyiasatan dijalankan. Memandang anak kedua masih kecil dan menyusu badan, aku memilih untuk tidak meneruskan rawatan dan terus mengamalkan makan 'pain killer' postant bila migrain menyerang.

Mengandung anak kelima doktor mengesahkan uri (plasenta) berada di bahagian bawah rahim. Ini bermakna, bila mahu melahirkan bayi, uri yang berada di bahagian bawah rahim akan menutup jalan bayi dilahirkan secara normal. Menjelang minggu akhir bermula minggu ke36 kandungan, aku terpaksa berulang-alik ke klinik Gynekology setiap 2 kali seminggu untuk memeriksa kandungan agar jangan sampai aku mengalami tumpah darah. Doa dan solat hajat tidak pernah putus aku panjatkan kepada Allah agar membantu aku. Aku sentiasa bersabar bila terpaksa berulang ke klinik gyne, menunggu giliran yang lama di samping penyakit migrain yang sering menyerang tidak tentu masa. Alhamdullilah, bila tiba saat melahirkan, dengan pertolongan Allah, uri telah bergerak ke atas dan membuka jalan untuk bayi di lahirkan secara
normal. Bayi ini di lahirkan pada hari Deepavali, 13 November 1993.

0 comments: