BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 8 July 2009

Hari-hari yang dilalui seorang pesakit.


Di Unit Kecemasan, para petugas sibuk menyiasat untuk mengenal pasti kenapa darah banyak keluar seperti perempuan mengalami keguguran. Darah yang keluar adalah darah segar, kerana paras platlet yang rendah, darah sudah tidah membeku lagi. Melalui ujian urine dan scan di bahagian abdomen, mereka mendapati aku hamil 6 minggu dan sedang mengalami tumpah darah kerana virus denggi tadi telah dapat membunuh janin yang baru berkembang.
Sebenarnya aku tidak tahu yang aku hamil, dan dengan segera aku di tempat di kawasan jagaan rapi sementara menunggu persiapan ke Dewan Bedah. Di sini platlet mula dimasukkan ketubuh aku bagi menambah platlet yang makin menurun.


Sebanyak 4 beg platlet telah dimasukkan ketubuh aku, dan aku di bawa ke Dewan Bedah, untuk mengeluarkan janin yang telah mati bagi menghentikan tumpah darah. Sampai di Dewan Bedah, sebelum general anestatik bertindak sepenuhnya, aku sempat lagi melihat para petugas memasukkan platlet ke tubuh aku dengan menggunakan picagari melalui saluran drip yang sedia terpasang ditangan sebelah lagi. Tujuan nya agar paras platlet meningkat dengan lebih cepat. Selepas itu aku tidak sedar lagi kerana anestatik telah bertindak sepenuhnya keatas tubuh aku.

Keesokkannya,bila aku sedar, aku telah pun ditempatkan di wad kelas pertama, dengan pengawasan seorang jururawat. Aku diberitahu bahawa anak yang dikandung tidak dapat dapat diselamatkan, para doktor bertindak membuat D&C keatas rahim aku, bertujuan untuk menghentikan darah yang keluar. Aliran darah keluar perlu dihentikan segera agar paras platlet tidak terus menurun.
Aku dimaklumkan oleh doktor bertugas, bahawa kulit aku yang berwarna merah jambu terang di seluruh tubuh adalah disebabkan darah yang cair tadi telah berada dibawah lapisan kulit dan bersedia keluar mengikut liang-liang roma . (Disini aku kurang faham adakah kapilari darah akan pecah maka menyebabkan darah akan keluar ikut liang roma.). Semasa di wad ini aku masih melihat
platlet masih dimasukkan ketubuh aku melalui drip.


Satelah 5 hari berada di bawah pengawasan doktor dan paras platlet menunjukkan kadar peningkatan dan drip air yang banyak di masukkan ke tubuh, kadar bilangan virus denggi dalam darah berkurang kerana telah larut dalam air dan dibuang melalui sistem perkumuhan. Sebanyak 8 beg platlet dan 25 botol air di masukan ke tubuh aku, aku dibenarkan keluar dan balik ke rumah pada hari ke 6. Doktor melanjutkan cuti rehat di rumah selama 2 minggu
lagi untuk berehat kerana keadaan diri aku yang masih lemah. Pada masa itu diri ini memang sangat tidak berdaya, tapi aku suka berada di rumah, walaupun tidak dapat melakukan apa apa, tapi aku dapat bersama-sama anak di rumah.Pada masa aku demam ini dan dirawat di wad aku telah terlupa temujanji untuk mengambil keputusan biopsy hati.

0 comments: