BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 23 July 2009

Perkhabaran Hari ini heart attack ke 3

Terpaksa skip cerita di atas, kerana masih banyak lagi kisah dalam tempoh 7 tahun antara 2002 ke 2009 ini ujian penyakitnya...
Kisah hari ini, tanpa di duga dan dijangka, sedang mengajar anak-anak khas geografi, tajuk graf, sambil tu chatting dengan beberapa orang anak-anak, sebab ajar anak khas ni, lambat, lepas kita tunjuk satu satu langkah kita kena tunggu dia buat dulu baru boleh ke langkah seterusnya, maka sementara tunggu mereka
lakar graf palang, chattinglah dulu dengan anak-anak di YM. Laptop ni memang sentiasa online, ada kerja buat dulu, bila tak der baru chatt....

Tiba-tiba, rasa sakit yang teramat di dada, hingga tersandar menahan sakit, airmata terus berlinangan, badan mengigil menahan sakit dan mata jadi gelap. Lama bertenang manahan sakit hingga ada kawan lain tanya nak buat macamana ni? Mereka minta telefon zauj sahaja, kerana zauj lebih tahu apa nak buat, maka zauj datang bawa terus ke Pusat Kesihatan UTM. Terus dibawa jumpa doktor dan buat pemeriksaan jantung ECG (Electrocardiograph ) .

Apakah ECG? An electrocardiogram (EKG or ECG) is a recording of the hearts electrical activity as a graph or series of wave lines on a moving strip of paper. This gives the physician important information about the heart. For example, it can show the hearts rate and rhythm. It can also detect decreased blood flow (cardiac ischemia), enlargement (hypertrophy) of the heart or the presence of either current or past heart attacks.

Maka setelah di ambil ujian darah dan keputusan dikeluarkan, perlu jumpa sekali dengan doktor. Maka doktor memberikan satu perkhabaran yang memang tak di duga, walaupun sebelum itu sudah 2 kali aku mendapat serangan sakit ini. dan sebelum ini, aku telah pernah di diagnosa, bahawa aku ada masalah jantung. Tapi aku ini jenis ambil mudah, dan buat tak kisah. Tak adalah aku nak buat pemeriksaan jantung...
Tapi sakit hari ini ketika di sekolah, maka terpaksalah aku ke Pusat Rawatan untuk diperiksa, kalau tidak dalam keadaan sakit begitu, aku tetap perlu bertugas. Doktor kata saluran darah ke jantung dibahagian kiri telah tersumbat. Sebab itu aku akan rasa sakit yang tiba-tiba tanpa di duga. Perlukan rawatan lanjut di Hospital. Selepas doktor bagitahu, boleh doktor buat lawak..." apa perasaan awak sekarang"...

Maka aku pun tersenyum, dan jawap "redha doktor, ini anugerah Tuhan, maknanya Tuhan tetap sayang pada saya dan Tuhan tetap hampir pada saya dan bersama saya."

Lepas diberikan surat rujukan ke hospital, aku pun terus balik rumah dan berehat bersama kekasih ku ini.

0 comments: