BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 30 July 2009

Jejak ke Raudhah

Mimbar Nabi Di Kawasan Raudhah


Raudhah artinya taman. Ini adalah suatu tempat di dalam Masjid Nabawi di Madinah yang letaknya berada diantara bilik Nabi / rumah Nabi (sekarang menjadi makam Rasulullah SAW) sampai mimbar masjid. Di situlah dahulu Nabi biasa membacakan wahyu dan mengajarkan tentang Islam didepan para sahabat terdekatnya. Mengingat besarnya makna tempat ini, Nabi pernah bersabda, " Antara kamarku dan mimbarku terletak satu bagian dari taman surga".

Memahami sabda Nabi tersebut, tidak menghairankan jika umat Islam dari seluruh penjuru dunia berebut untuk ikut menikmati 'bagian dari taman surga' itu. Akibatnya tempat ini selalu menjadi tempat yang penuh sesak. Karena diyakini pula setiap doa dan munajat kepada Sang pencipta memiliki nilai afdhaliyah yang tinggi, dengan kata lain tempat ini sangat mustajab untuk memohonkan sesuatu keinginan kepada Allah SWT.

Mengenali Raudhah sangatlah mudah, Raudhah berupa ruangan dengan luas kurang lebih 144 meter persegi yang areanya ditandai dengan tiang-tiang berwarna putih dengan kaligrafi yang khas. Ada sekitar 5 tiang disekeliling Raudhah. Raudhah juga ditandai dengan karpet / ambal berwarna putih dengan ornamen khas. Warna karpet yang menutupi ruangan Raudhah berbeza dengan warna karpet di ruangan lain di dalam masjid Nabawi ini.

Ketika baru tiba di Madinah, setelah mendapatkan kamar di hotel terdekat kemudian menuju masjid Nabawi tentu saja berhajat ingin terus menuju kawasan Raudhah ini untuk melakukan sholat tahyatul masjid namun untuk dapat ke Raudhah tidaklah mudah karena ramainya orang yang berada di situ dan terpaksa bersesak-sesak maka akan terjadi tolak menolak yang dapat mengakibatkan kita menyakiti orang. Jadi niat ke Raudhah saat itu diurungkan dan diganti dengan shalat sunnah 2 rakaat di dalam masjid (di Bawah kubah yang dapat selalu terbuka di kala lepas asar hingga ke waktu subuh dan tertutup di kala waktu zuhur.). Karena kalau kita tahu bila waktu yang tepat untuk ke Raudhah maka sebenarnya cukup mudah juga.

Untuk seorang lelaki , mereka boleh pergi bila-bila masa, kerana kawasa Raudhah ini memang terlatak di kawasan ruang solat untuk lelaki. Bagi jemaah perempuan , untuk ke raudhah mesti mengikut masa –masa yang ditetapkan oleh petugas Masjid Nabawi. Waktu nya adalah selepas solat subuh hingga ke waktu Dhuha, selepas solat zuhur hingga ke asar dan selepas waktu isyak. Untuk sampai ke tempat ini, jemaah mesti menunggu ikut giliran, yang dikawal oleh petugas –petugas Masjid. Tidak ada siapa pun yang akan terlepas pergi mengikut sesuka hati. Mungkin untuk sampai ke Raudhah selepas solat subuh adalah 1 jam. Jadi sementara menuggu giliran, kita boleh melakukan solat-solat sunat, membaca al-quran dan berdoa. Selama berada di sini, banyakkan lah berdoa, berselawat kerana kita berada terlalu hampir dengan Rasullulah.
Sabda Nabi : “Sesiapa yang menziarahi setelah aku wafat, samalah dia menziarahi ketika aku masih hidup”

Apabila giliran telah tiba, pasti bersesak juga untuk dapat memijakkkan kaki ke ruangan Raudhah ini. Kawasan raudhah ini kecik sahaja kerana di kawasan Raudhah itu diletakkan pengadang memisahkan kawasan untuk jemaah lelaki dan jemaah perempuan. Hanya 3 tiang sahaja yang ada di bahagian perempuan. Mimbar juga terletak di bahagian lelaki. Maka di kawasan 3 tiang ini, kita perlu cepat-cepat untuk bersolat, tak kira solat apa pun, yang dibenarkan Cuma 2 rakaat sahaja. Maka kita yang perlu bijak, untuk mengambil peluang masa yang singkat ini, dengan bersujud yang agak panjang sambil berdoa. Itu pun, nanti petugas Masjid akan datang mengusap-usap belakang kita yang sedang sujud dengan kata-kata “ makbul-makbul, insyaAllah”. Kenapa? Sebab tak boleh lama-lama, kerana perlu memberikan peluang dan ruang pada orang lain juga untuk bersolat dan berdoa.

Sesiapa yang berada di sini, sekeras mana pun hatinya, pasti airmata akan mengalir dan tumpah. Tambahlah aku yang terkenal dengan ratu airmata, maka aku menangis sepuasnya di sini, terasa rindu dan syahdu. Kebesaran Allah, ketika kunjungan haji kali ini,aku sentiasa dipermudahkan oleh Allah dan dapat berkunjung menziarahi Makam Rasullulah yang terletak di Raudhah setiap hari. Kalau jemaah lain mungkin cuma dapat 1 atau 2 kali ke sana dalam tempoh 8 hari tu , tapi aku diberikan peluang oleh Allah dapat pergi setiap hari . Aku sendiri merasa seperti tidak percaya dengan peluang ini. Peluang ini diberikan untuk aku bagaikan hadiah dari Allah . Allah yang menganugerahkan kepada hamba yang tidak berupaya untuk bergerak seperti orang lain.

Rupanya, setiap kali aku berniat untuk ke Raudhah seusai solat, maka aku dengan tongkat sebatang ini, akan dipermudahkan jalan untuk warga uzur ke Raudhah melalui jalan khas. Rupanya dalam kekurangan ada keistimewaan yang Allah sediakan. Dan munajatku, jika aku diberikan peluang melancong, tempat yang ingin aku pergi cuma 2 tempat sahaja, ia itu Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.




0 comments: