BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 8 July 2009

Hari-hari yang dilalui seorang pesakit.

Setelah menjalani ujian biopsy hati, aku dibenarkan keluar wad. Balik sahaja ke rumah, aku jalani kehidupan seperti biasa. Tetapi 10 hari selepas balik rumah, tiba-tiba aku diserang demam dan sakit kepala yang teruk. Seluruh sendi sakit, tekak sakit sehingga menelan nasi seseolah menelan pasir. Meneguk air seperti meneguk jadam pahitnya. Bila berbaring, aku terasa seperti berbaring di atas pasir. Sudahnya aku tidak makan. Setelah 4 hari demam tidak pulih, aku pergi sekali lagi ke klinik untuk mengambil sample dan ujian darah.

Hari pertama demam sample darah telah diambil juga. Bila doktor membuat bandingan keputusan ujian darah, di dapati paras platlet aku menurun dengan mendadak di samping white blood count meningkat. Doktor mengesyaki sesuatu.
Bilangan platlet di hari pertama demam ialah 270,000 dan di hari ke 4 ialah 70,000.



Pada hari ke 5 demam, aku membuat ujian darah lagi, paras platlet makin menurun kepada 35,000 penurunan yang sangat pantas. Kesan kekurangan platlet dalam darah akan menyebabkan darah menjadi cair dan bila luka darah tidak beku. Sebelum ke klinik pagi itu, aku dapati ada darah keluar bila aku memberus gigi, hidung dan tempat lain. Darah segar ini keluar tanpa sebab.Ianya bukan luka.

Doktor mengarahkan segera masuk mendapatkan rawatan lanjut di Hospital Tun Aminah Johor Bahru. Dalam ujian darah pagi itu , telah dapat dikesan virus yang menyebabkan aku demam. Rupanya aku dijangkiti demam denggi berdarah. Sampai di unit kecemasan HSAJB, darah sekali lagi diambil dan diperiksa,paras platlet telah menurun ke paras 26,000. Ketika ini darah sudah ada yang
keluar seperti seorang perempuan tumpah darah. Kulit telah berwarna terang, bintik seperti ruam kelihatan jelas diseluruh tubuh badan. Saat ini adalah saat kritikal bagi seorang pesakit denggi berdarah,jika lambat diselamatkan akan mengakibatkan kematian.

0 comments: