BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 26 July 2009

Remaja Ku

Ketika aku remaja, aku juga seperti gadis yang lain, ingin mempunyai pasangan untuk bercinta.Namun Allah yang memelihara diri ini, Allah yang merancang segalanya yang terbaik buat diriku.Semasa aku di tingkatan satu lagi, sudah ada yang mengutus surat untuk berkenalan.Aku di hubungi oleh ketua pelajar melalui surat untuk berkenalan. Maka, aku terima dia sebagai sahabat.Sukar untuk aku menerima ucapan cintanya kerana hati ku belum terbuka untuk itu.
Semasa di tingkatan 2, seorang ustaz yang mengajar Pendidikan Islam, telah jatuh cinta juga dengan aku, dan menyuarakan hasrat untuk menyunting diriku. Atas nasihat teman-teman, ustaz itu kemudian nya menarik diri dengan memohon bertukar ke sekolah lain kerana mengelakkan dari terus ingin mendekati diriku sedangkan dirinya sudah beristeri dan mempunyai 2 anak yang kecil. (Teringat kisah "Ustaz terjatuh hati dengan muridnya " ditulis oleh anonymous di Halaqah net).
Selepas itu datang pulak sepasang suami isteri merisik aku untuk anaknya yang bekerja sebagai askar. Aduh...aku baru berumur 14 tahun, sudah dilamar kali kedua. Macam mana nak tolak ni, aku kata pada mak, rasa nak belajar dulu. Maka pun bagitahu,aku nak belajar. Selamat...
Semasa aku di tingkatan 3, aku aktif dalam persatuan agama Islam. Pengerusi Persatuan Agama Islam ialah ketua Pelajar itu, aku menjadi AJK, hubungan aku dengan ketua pelajar masih berjalan seperti biasa, aku tetap kekok untuk bercakap dan bertemu wajah. Aku langsung tidak berani untuk memandang wajahnya. Tiba di pertengahan tahun ada seorang ustaz baru posting mengajar pendidikan Islam di sekolah Ku dan dilantik pula menjadi guru penasihat persatuan agama Islam.Persatuan ini aktif, dan banyaklah masa aku terpaksa berhubung dengan pengerusi dan guru penasihat PAI. Rupanya Keramahan ku dengan ustaz itu, menyebabkan ustaz itu berhasrat untuk datang ke rumah tujuan melamar. Hasratnya dinyatakan pada pengerusi merangkap ketua pelajar merangkap lelaki pertama yang tetap masih menuggu jawapan dariku tentang cintanya. Ustaz ini orang Kedah, masih bujang, baru balik dari Universiti Azhar.
Apabila hasrat itu aku ketahui melalui ketua pelajar itu, aku hanya terdiam. Yang melenting dan cemburu pastilah dia. Aku tak boleh kata apa, dan sebagai menghormati guru agamanya, ketua pelajar itu tetap bawa juga ustaz itu berkunjung ke rumah ku untuk berkenalan dengan keluarga ku. Rupanya dalam perjalanan balik , ketua pelajar itu berterus terang dengan ustaz itu bahawa, sebenar dia lebih dahulu jatuh cinta denganku. Apabila ustaz itu mengetahui, maka adalah tidak wajar dia mengambil aku dari seseorang yang dikenali memang mencintai aku. Maka ustaz itu mengundur diri dan mohon bertukar ke sekolah lain.
Aku tak tahu kenapa begitu awal sudah ada yang melamar aku buat jadi isteri. Mungkin penampilan aku ke sekolah agak berbeza dengan rakan lain ketika itu. Aku ke sekolah dengan berbaju kurung, dan bertudung. Bukan tudung datin tapi ketika zaman itu dipanggil tudung dakwah (mini telekung saja) Aku seorang saja berpakaian ganjil seperti itu. Pelajar perempuan lain pakai uniform skrit biru dan kameja putih tanpa tudung. Selepas itu aku pula ditempatkan di kelas A. Rakan sekalas pun sebenarnya cuba nak ber’couple’dengan aku, tapi aku memang tak layan. Dengan ketua pelajar tu pun aku berhubung sekadar melalui surat sahaja.
Apabila tamat tingkatan 3, dan aku diumumkan sebagai pelajar cemerlang terbaik peperiksaan SRP, aku mengambil keputusan untuk bertukar sekolah. Melalui datok saudara, aku dapat bertukar sekolah ke Sekolah Perempuan St George,Pulau Pinang. Aku rasa dah tak larat nak bersekolah di sekolah campuran lelaki perempuan kerana dugaan yang banyak. Aku nak berkawan ramai orang, tapi orang selalu salah anggap dengan aku, mudah nak jadikan aku isteri sedang usia aku baru 15 tahun. Di sekolah ini aku aman dari gangguan sebarang lelaki, kecuali yang masih mengahantar surat kepada ku hanyalah ketua pelajar itu. Walaupun isi suratnya membuai rasa tapi aku tak layan perasaannya itu. Aku anggap kawan, maka aku layan sebagai kawan, balas surat isi kandungan untuk kawan sahaja.
Semasa duduk asrama ketika tingkatan 5, rakan satu dorm selalu merasa cemburu bila aku selalu dapat surat dari ketua pelajar tu . Beza umur aku dengan ketua pelajar tu 2 tahun. Masa dia pertama kali hantar surat pada aku ialah umur aku 13 tahun ditingkatan 1, bermakna dia 15 tahun berada di tingakatn 3.
Kini aku di tingkatan 5, masih berhubung dengannya walaupun berlainan sekolah, aku nak ambil SPM dan dia nak ambik STPM. Suatu hari, samada aku mengigau, atau bermimpi, esoknya aku bercerita dengan rakan aku, aku kata aku telah berpunya, aku sebenarnya dimiliki oleh seorang lelaki yang masih lagi berada di luar Negara, sedang belajar. Beza umur aku dengan lelaki itu adalah 7 tahun. Maka aku pun terus berangan-angan yang aku akan berkahwin dengan lelaki itu. Masa itu sebenarnya aku seorang yang rajin membaca buku –buku agama dan bersolat malam. Secara beransur aku mula menjauhi diri (yang sebenarnya memang jauh dan jarang terjumpa) ketua pelajar itu. Aku dah kurang menjawap suratnya, dan berhasrat untuk memutuskan hubungan dengannya.
Apabila keputusan SPM diumumkan, aku berjaya dan ditawarkan belajar ke Universiti, aku segera terima dengan satu niat mencari Islam. Semua kisah silam , aku lupakan. Dan dengan ketua pelajar itu aku nyatakan tidak mahu dihubungi lagi kerana hubungan itu tiada matlamat. Aku terus terang bahawa aku tak dapat terima cintanya, walaupun aku telah berhubung sebagai rakan surat selama 5 tahun. Maka bila aku menjejak saja kaki ke university, aku teruskan keinginan ku mencari Islam, dengan mengikuti semua program agama dan kerohanian. Aku gali segala ilmu, aku tuntut semua ilmu untuk menjadikan Islam sebagai cara hidup ku, aku pakai jubah dan niqap. Aku temui kebahagiaan yang aku sendiri cari. Memang aku bahagia dengan dunia ku.
Namun dugaan datang lagi, semasa di sem 2 tahun satu, rakan sekelas pula menyatakan hasrat untuk melamar pulak. Maka aku tolak dengan baik. Tak mahu terikat lagi sebab aku takut “couple”. Namun ketika sem 1 tahun 2, aku dilamar sekali lagi oleh seorang pensyarah Pengajian Islam , aku tidak mampu menolaknya kerana, ustaz ini terus datang meminang kepada ibu bapa ku di kampong tanpa pengetahuan aku. Aku hanya mengetahui pinangan itu apabila mak telefon bagitahu ada orang dating meminang, orang itu adalah pensyarah satu “U” tempat aku belajar. Semasa bertunang barulah kami berkenalan melalui surat. Baru bertanya latar belakang keluarga dan biodata diri. Dan yang buat aku terfana ialah, beza umur aku dengan bakal zauj adalah 7 tahun, dan semasa aku bercerita degan rakan se dorm dulu memang dia sedang menuntut di luar Negara. Kiranya dia baru sahaja balik ke Malaysia sekitar 9 bulan. Dan ketika meminang aku , dia baru bekerja 5 bulan. 3 bulan bertunang, terus kami bernikah. Rupanya ini jodoh yang telah ditetapkan buat aku, walaupun dari usia 13 tahun aku telah mula dilamar orang, usia 19 tahun baru aku bernikah. Inilah rancangan Allah jodoh buatku.
Dengan jodoh ini aku menikmati kebahagian berumah tangga,
disayangi, dicintai kerana Allah dan Rasulnya.

0 comments: