BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 8 July 2009

Hari-hari yang dilalui seorang pesakit...


Memang orang kata demam denggi merbahaya, jika denggi berdarah lagi bahaya kerana boleh membawa maut. Betul, kerana virus denggi telah membunuh janin yang aku kandung , dan aku terselamat. Segalanya adalah ketetapan Allah sejak azali ke atas diri aku. Aku redha apa sahaja yang telah ditakdirkan Allah ke atas diri ini. Selepas 1 bulan aku pulih dari sakit ini, aku mula mengalami kegatalan kulit di seluruh tubuh badan dan mengalami keguguran rambut yang banyak.
Di dalam rumah rambut aku bersepah merata tempat. Mulanya aku tidak sedar akan rambut yang banyak gugur, sehingga suami menegur, kenapa rumah kita sekarang banyak sangat rambut, rambut siapa yang gugur begini banyak. Aku pun tersedar, ya..bila aku sikat rambut banyak yang gugur. Baru lah aku sedar aku mengalami keguguran rambut yang sangat ketara. Tapi kenapa?


Untuk mengetahui kenapa aku mengalami kegatalan di seluruh tubuh, warna kulit seakan bertukar kegelapan, (kerana kulit aku berwarna kunig langsat,orang kata putih) maka warna kulit yang gelap dapat dikesan dengan mudah. Pada masa ini aku prihatin dengan warna urine yang pekat seperti nescafe o, warna najis yang kuning cair, aku tahu perubahan pigmen warna ini mesti berkaitan
dengan hati. Baru aku ingat, aku tidak menemui doktor yang membuat biopsy hati pada hari yang dijanjikan. Maka aku tidak tahu keputusan biopsy itu. Aku pergi menemui doktor panel keluarga. Doktor memaklumkan aku, keadaan aku yang gatal dan rambut gugur itu ada kaitan dengan hati. Adakah hati aku berfungsi dengan baik?



Aku perlu menjalani ujian fungsi hati melalui sample darah. Ketika keputusan dimaklumkan kepada aku, doktor berkata, "setiap manusia dikurniakan sepasang mata, sepasang telinga, sepasang buah pinggang, sepasang payu dara dan sepasang paru-paru. Tetapi hati hanya satu sahaja. Oleh itu, sifat hati yang satu ini, walaupun ia rosak, ia tetap berfungsi dengan baik sehingga kerosakkan itu mencapai 95% barulah gejala kuning pada kulit kelihatan. Tapi jika diperingkat ini adalah terlewat untuk dirawat. Maka sebelum terlewat, gejala awal akan timbul seperti kegatalan kulit, keguguran rambut, warna pigmen najis dan urine akan bertukar. Diperingkat awal, kerosakkan hati masih boleh di rawat. Bagaimana jika puncanya dari darah yang mengandungi virus hepatitis B positif? Sedangkan virus Hep B tiada penawarnya?

0 comments: