BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 8 July 2009

Hari-hari yang dilalui seorang pesakit.


Ketika anak kelapan berusia 1 tahun 3 bulan, masih menyusu ibu, aku mendapat tawaran pergi menunaikan haji ke Baitullah. Ketika ini usia aku 35 tahun.Aku mempersiapkan diri dan menjalani kursus mengerjakan haji selama setahun agar ibadah yang aku jalankan menepati hukum syarak. Sebelum tarikh berangkat, aku teringin untuk menderma darah. Aku pergi dengan suami ke Bank Darah sebuah hospital besar di Johor Bahru. 2 minggu selepas menderma darah aku mendapat panggilan telefon urgent dari Bank Darah tersebut.



Aku dan suami bergegas pergi dan aku diminta menjalani peperiksaan ujian darah semula. Melalui sample darah yang aku derma, rupanya mereka dapat mengesan sesuatu bendasing ujud di dalam darah yang kesan jangka panjang, aku akan mendapat penyakit kronik. Setelah ujian kedua di lakukan, mereka mengesahkan keujudan bendasing itu benar ada dan aku dikehendaki mula menjalani rawatan. Oleh kerana tarikh keberangkatan menunaikan haji
hampir tiba, aku berjanji akan memulakan rawatan sebaik balik dari Makkah nanti.


Sekembalinya aku dari tanah suci, dimana dengan rahmat dan kasih sayangnya, selama aku di sana, keadaan kesihatan aku sangat baik dan nikmat mengerjakan ibadah haji dapat aku laksanakan dengan baik dan sempurna. Pengalaman aku di sana selama 42 hari ibarat pergi berbulan madu. Betap indah dan nikmat berada di rumah Allah dan menjadi tetamuNya. Akan dikisahkan dalam bab lain pengalaman mengerjakan haji. 2 minggu setelah tiba di tanah air, pihak hospital telah pun menelefon menuntut janji kepada aku agar memulakan rawatan. Melalui ujian darah, kompenan darah, mendapati ada yang tidak kena dengan darah dan organ yang ada kaitan darah. aku dikehendaki tinggal di wad untuk memudahkan penyiasat/mengdiagnosa penyakit darah aku ini. 2 minggu di wad, aku telah menjalani biopsy hati.

0 comments: