BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 28 July 2009

Kerjaya ku guru

1 Disember 2009 ini genap 20 tahun perkhidmatan ku sebagai pendidik. Banyak suka duka ku sebagai pendidik. 5 tahun pertama aku ditugaskan mengajar di sekolah menengah yang pelajar 90% adalah bangsa cina, 5 % india dan 5% melayu. Telah lumrah, apabila mengajar di sekolah yang peratusan Melayu rendah, maka bahasa ibunda mereka lebih dikuasai dan difahami. Namun itu hanya sebahagian kecil cabaran di dunia pendidikan. Aku tetap berusaha mendidik mereka dengan menggunakan bahasa melayu walaupun mereka agak sukar untuk memahami apa yang ingin aku sampaikan.

10 tahun kemudian aku menjadi Penyelaras Pusat Sumber sekolah yang baru dibuka di sebuah taman berhampiran sebuah pusat pengajian tinggi di Skudai, dan disamping mengajar subjek Geografi Tingkatan 3 yang mesti didik dan bimbing pelajar hasil kerja kursus geografi PMR. Disamping itu aku buat stady group discussion secara percuma di rumah bagi subjek Fizik, Matematik Tambahan, Matematik, Kimia, sains dan Biologi. Tiap malam rumah ni sentiasa penuh dengan pelajar yang nak ambik SPM. Begitu juga bila cuti hujung minggu, cuti umum dan cuti penggal. Rumah ini jadi tempat kebanyakkan pelajar samada pelajar yang bersekolah asrama penuh, MRSM dan pelajar sekolah harian melepak sambil belajar dan berbincang. Bukan seorang dua, tapi hampir 10 - 15 orang setiap hari.

Mereka seronok belajar kerana ada yang membimbing dan memberikan perhatian. Akhirnya aku puas, kebanyakan pelajar yang aku bimbing di rumah telah berjaya dalam kerjaya masing-masing. Mereka tidak melupakan aku, tiap kali yang belajar di luar negara balik bercuti, pasti mereka akan datang menziarahi aku, samada di rumah atau di sekolah, yang bernikah pasti akan menghantar kad jemputan walimatul urus. Hinggakan ada seorang anak didikku akan pergi pelajar di Perancis, sebelum pergi, dia buatkan akaun email yahoo untuk aku supaya dia dapat berhubung dengan aku bila tiba di sana. Alamat email itu masih aku gunakan hingga hari ini.

Dia juga yang ajar aku bagaimana menggunakan kemudahan internet ini, menggunkan YM. Ada anak murid yang belajar di UK, ambil perubatan, sanggup telefon masa aku sakit untuk berbual-bual menemani aku ketika di hospital. Bila tiba hari raya, mereka pasti tak lupa untuk mengucapakan melalui telefon. Mana-mana pelajar yang hardcore juga masih ingat pada aku. Suatu hari aku ditegur oleh seorang yang kerja sebagai "pemasang wayar elektrik", cikgu, masih ingat saya? Saya khairul, cikgu ingat, hari tu saya bergaduh dengan budak cina, cikgu tolong leraikan tapi sampai saya terpukul cikgu... saya minta maaf ya, cikgu, Dah lama saya nak cari cikgu sebab nak minta maaf... hari ni baru terjumpa."

Kalau tengok di laman friendster aku, "fren" aku tu sebenarnya adalah anak-anak murid aku semuanya. Bukan rakan atau kawan satu kerjaya.. Sebab tu testi comment aku banyak dipenuhi oleh ucapan dan sapaan khabar dari mereka. Mereka yang cadangkan aku buka frienster tu, sebab nak tahu khabar aku. "kadang kami sibuk, cikgu free, kadang cikgu sibuk ,kami free. Jadi kalau ada laman friendster, bolehlah kami jenguk cikgu bila-bila masa kami free dan tinggalkan pesan kat cikgu. Tapi cikgu mesti update selalu keadaan diri cikgu ya..." Baru ni aku terjumpa seorang lagi pelajar "hardcore" dia bekerja sebagai PAR (kalau dulu istilahnya budak pejabat atau peon sekolah) tengah tunggu cuci kereta. Masa tu aku berdiri di depan bank rakyat TU, tengah aku berkira-kira nak naik apa untuk ke CIMB bank, dia menyapa, " eh..cikgu, buat apa kat sini? Kenapa cikgu berjalan guna tongkat?" Sebab aku berdiri dengan memegang tongkat. Aku pun cerita pada dia hasrat aku nak ke CIMB Bank, tapi tak ada transport, jarak CIMB Bank dengan bank rakyat hanya sekitar 500 meter, tapi mana aku sampai nak berjalan sejauh itu dengan keterbatasan aku untuk bergerak. Maka dia pun tumpangkan aku naik keretanya, dan hantar aku ke tempat yang di tuju. Tak sangka, ini adalah anak murid aku yang dah lebih 15 tahun aku ajar. Mereka masih ingat wajah dan rupa aku...sebab itu mereka menegur aku.

Kadang tu, kalau aku ke JUSCO atau Gaint, dua buah shopping kompleks terbesar ada di kawasan perumahan aku, mesti ada saja anak murid yang menyapa. Ada yang bekerja secara sambilan atau sepenuh masa di sini. Aku pulak, memang situlah tempat aku membeli barang-barang dapur dan keperluan rumah tangga. Jadinya, selalulah aku di sapa bila ke sana. Yang tak boleh aku lupa bila anak-anak murid ku terkejut dengan kehadiran aku sekarang di JUSCO atau Gaint berkerusi roda. Mereka tak sangka, seorang guru mereka yang aktif suatu ketika dulu, tapi hari ini hanya mampu duduk di kerusi roda saja lagi.

Itu kenangan aku sebagai guru. ini cuma 1 % coretan suka duka sebagai guru selama hampir 20 tahun. Bermakna ada 99% lagi coretan suka duka sebagai guru.
Ada masa akan ditulis lagi, memang blog ini hanya cerita peribadi saja, nak hasil kan novel belum reti lagi...

0 comments: