BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 28 July 2009

Kenapa aku suka menangis?

Agaknya aku ini dilahirkan ketika hujan lebat? Mudah benar aku ini menangis. Kadang tu hari-hari aku menangis. Kalau aku dah mula menangis, payah la nak berenti. Bunyi tak kedengaran tapi, air mata tu meleleh tak henti.

Aku ini mudah benar tersentuh hati dengan perkara yang remeh pada orang tapi cukup bermakna bagi aku. Aku sensetif, dan mudah terasa hati. Walaupun sebenarnya aku cuba untuk berlakon yang aku ini seorang yang kuat, tabah dan sabar.

Memang hakikatnya dilihat dari mata kasar, aku ini seorang yang kuat, penyabar dan tabah. dan ini yang aku tunjukkan pada semua orang. Sebab tu aku menangis cara sembunyi-sembunyi saja.

Aku suka menangis ketika berseorangan, (memang aku sering berseorangan pun) jadi keraplah aku menangis. Aku sebolehnya tak mahu ada orang nampak aku menangis, (tapi anak aku, kawan akau selalu nampak aku nangis, dan mereka tahu aku menangis.) Walaupun kawan aku, anak-anak aku jauh ,mereka tahu juga, sebab bila mereka call, suara aku jadi lain. Sebab tu kalau aku tengah nangis, aku tak mahu jawap panggilan kecuali panggilan dari zauj aku. Panggilan zauj wajib aku jawap, sebab aku tak mahu zauj susah hati dengan aku. Dah memang jadi rutin zauj akan call aku hari-hari selang beberapa jam. Zauj memang nak dengar suara aku. Jadi bila zauj telefon, aku mesti berusaha ceriakan suara aku, jawap sambil gurau gurau senda. Memang aku kena berlakon habis dengan zauj. Aku memang tidak pernah tunjuk dengan zauj yang aku ni sedang menangis. Kalau di rumah aku akan sembunyikan tagisan aku jangan sampai teresak-esak. Nanti tak tentu pasal aku disoal siasat punca aku menangis.

Sedang kan tangisan aku tu tiada kaitan dengan dia. Selama hampir 25 tahun ni, zauj sentiasa membahagiakan hati aku. Memang benar, rumah tangga aku bahagia, yang buat aku menangis puncanya selalu adalah jalinan ukhuwwah aku dengan rakan, sahabat, anak-anak angkat dan penyakit aku ini. Tapi penyakit aku ni, antara aku dengan tuhan, aku dah redha, dan aku cuma menangis bila lepas solat, bila lepas munajat dengan NYA. Yang selalu jadi punca aku menangis ialah bila hubungan ukhuwwah aku dengan seseorang ada masalah. Bukan masalah besar pun, kadang tu sekadar salah faham, kekeliruan, salah anggapan dan silap tafsir. Itu saja. tapi disebabkan aku ni mudah terasa, dan satu pihak pula merajuk, maka berpanjanganlah konflik tu. Tu yang buat aku sedih , pilu,sendu, hiba dan dukacita. Ntahla apa istilah yang boleh aku senaraikan untuk inform pada orang betapa sedihnya aku ni.

Sebenarnya aku selalu juga soal, "" adakah air mata aku ini berharga hingga boleh memadamkan api neraka?" aku tak mahu menangis yang sia-sia. Sebab tu kalau aku menangis pun aku tidak pernah merintih atau meraung, sebaliknya aku menyesali segala apa yang dah berlaku dan terjadi, dan aku tak mahu ia berulang lagi.

Firman Allah surah An Najm ayat 43 "...dan bahawasanya DIA lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis."

"Rasulullah saw bersabda : Tidaklah mata seseorang menitiskan air mata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan terkotori oleh debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan di rahmati. Tidaklah ada sesuatupun yang tak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka."

Junjungan Mulia bersabda " Ada 2 biji mata yang tak tersentuh api neraka, mata yang menangis di waktu malam hari kerana takut kepada Allah swt dan 2 biji mata yang menjaga pasukan fi sabillah di waktu malam." "

Semoga aku tergolong dalam orang-orang yang suka menangis kerana takutkan Allah SWT.
Ameen...

0 comments: